Συνελεύσεις

Πρακτικά Συνέλευσης – Κυριακή 16 Μαρτίου 2025

7η Συνάντηση ‘Ιδρυτικής ομάδας ανοιχτού συνεταιρισμού’ – Κυριακή 16 Μαρτίου

Ώρα προσέλευσης: 13:00
Έναρξη χαιρετισμού: 13:25
Έναρξη συνεδρίασης: 13:45
Λήξη συνεδρίασης: 17:15
Host: Αλέξανδρος Παπαχατζής
Συντονιστής: Χρήστος Παπαγεωργίου
Γραμματέας: Γιώργος Μπέλλης / Κόμβος Social Hub   www.komvos.org
Τόπος συνάντησης: Αμφιθέατρο Τμήματος Γεωπονίας – Αγροτεχνολογίας Πανεπιστημίου Θεσσαλίας – Λάρισα
Συμμετέχοντες: Δε δόθηκαν

 

1ο Θέμα: Χαιρετισμός

  • Υποδοχή από τον κ. Παπαχατζή στο αμφιθέατρο του τμήματος Γεωπονίας – Αγροτεχνολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στη Λάρισα.
  • Αναφορά στα εργαστήρια και τις δραστηριότητες του τμήματος.
  • Αυτοπαρουσίαση κ. Παπαχατζή με αναφορά στην ερευνητική του δραστηριότητα.

 

2ο Θέμα: Σύντομη αναφορά σε συμπεράσματα/αποφάσεις προηγούμενων συναντήσεων

  • Η επίσκεψη των παραγωγών σε λαϊκές, οικογιορτές κλπ τους αφαιρεί χρόνο που θα μπορούσαν να διαθέτουν στην αύξηση της παραγωγής τους.
  • Υπάρχει η ανάγκη των παραγωγών να φτάνουν τα προϊόντα τους σε μέρη όπου οι ίδιοι δεν έχουν φυσική παρουσία.
  • Υπάρχει η ανάγκη των παραγωγών να βρίσκονται τα προϊόντα τους συνεχώς κάπου διαθέσιμα.
  • Μεγάλη ανάγκη των παραγωγών είναι επίσης η παράκαμψη των μεσαζόντων, οι οποίοι:
    • Πιέζουν τους παραγωγούς έτσι ώστε να επιβάλλουν τους δικούς τους όρους.
    • Σε πολλές περιπτώσεις αφήνουν ανεξόφλητα χρέη προς τους παραγωγούς.
    • Αυξάνουν την τελική τιμή των προϊόντων.
  • Η βασική ιδέα είναι η δημιουργία ενός μόνιμου χώρου στη Λάρισα (πιθανώς να βολεύει επειδή βρίσκεται στο κέντρο της Ελλάδος).
  • Από αυτό το χώρο προσδοκάται η πώληση προϊόντων με τους εξής τέσσερις διαφορετικούς τρόπους:
    • Χονδρική πώληση με διανομή προϊόντων από το χώρο σε επιχειρήσεις
    • Λιανική πώληση με παραγγελία μέσω e-shop και διανομή των προϊόντων από το χώρο σε τελικούς καταναλωτές (τους ήδη «δικούς μας»)
    • Χονδρική/Λιανική πώληση στο χώρο
    • Συσκευασία και αποστολή «καλαθιών» με ποικιλία προϊόντων σε καταναλωτές ή και σε ωφελούμενους που μπορούν να λαμβάνουν προϊόντα κοντά στη λήξη δωρεάν ή σε χαμηλή τιμή.
  • Αναφέρθηκε ότι στο χώρο ο κάθε παραγωγός θα έχει «τη γωνιά του».
  • Επίσης, από τη λειτουργία του συνεργατικού σχήματος προσδοκώνται ορισμένα οφέλη όπως η συμμετοχή σε χρηματοδοτούμενα προγράμματα, η ενίσχυση του δεσμού ανάμεσα σε παραγωγούς και καταναλωτές, η προώθηση επισκέψιμων αγροκτημάτων, η εκπαίδευση των καταναλωτών κ.α.

 

3ο Θέμα: Δωρεάν υποστήριξη από τον Κόμβο Social Hub υπό τις εξής προϋποθέσεις

Ο φορέας Κόμβος Social Hub υποστηρίζει δωρεάν ομάδες και συλλογικότητες χωρίς νομική μορφή με τις εξής προϋποθέσεις:

  • Αρχικά να γίνει κοινώς αποδεκτό από την ομάδα ότι δέχεται την υποστήριξη του Κόμβου Social Hub, έτσι ώστε ο φορέας να προσθέσει την ομάδα στους ωφελούμενους του.
  • Σε κάθε συνάντηση να καταγράφονται οι νέοι συμμετέχοντες και τα βασικά στοιχεία τους (Ον/μο, τηλέφωνο, mail, τόπος κατοικίας, επάγγελμα).
  • Στις συνεδριάσεις να υπάρχει συντονιστής που θα εξυπηρετεί τη διεξαγωγή της συζήτησης εντός του πλαισίου της ατζέντας.
  • Να υπάρχει γραμματέας που θα τηρεί τα πρακτικά της συνάντησης
  • Στην αρχή κάθε συνάντησης (ή νωρίτερα – π.χ. τις προηγούμενες μέρες) να ορίζεται η ατζέντα με τα θέματα που θα συζητηθούν.
  • Στο τέλος κάθε συνάντησης να συνοψίζονται όσα συζητήθηκαν και να καταλήγουμε σε συγκεκριμένες ενέργειες τύπου «ποιος θα κάνει τι».

 

4ο Θέμα: Επόμενα θέματα προς συζήτηση

Τέθηκαν τα εξής θέματα προς συζήτηση σε επόμενες συνεδριάσεις:

  • Χώρος (θέση, χαρακτηριστικά, κόστος διαμόρφωσης κλπ)
  • Νομική μορφή
  • Συνέχιση του Καμβά Επιχειρηματικού Μοντέλου
  • Υπο-ομάδες ατόμων – παραγωγών (π.χ. λαχανικά, τυροκομικά κλπ)
  • Τρόπος Συναντήσεων και επόμενα βήματα
  • Οργανόγραμμα – στελέχωση

 

5ο Θέμα: Καμβάς επιχειρηματικού μοντέλου

Αποφασίστηκε η χρήση του «Καμβά επιχειρηματικού μοντέλου», ενός εργαλείου με εννέα (9) πεδία που αποτελούν την ουσία κάθε επιχειρηματικού μοντέλου. Λόγω της απαίτησης πολλών ωρών για τη συμπλήρωση του Καμβά από ομάδες, συμπληρώθηκε μόνο ένα μέρος του. Επισυνάπτεται το ξεχωριστό αρχείο BMC_V1 (Business Model Canvas V1) που αποτελεί μια μη ολοκληρωμένη εκδοχή του Καμβά και περιλαμβάνει όσα προέκυψαν στην τελευταία συζήτηση.

 

6ο Θέμα: Ζητήματα κοινής τιμής – κοινών χαρακτηριστικών στα χύμα προϊόντα

Σχετικά με το θέμα συζητήθηκε ότι δε μπορούν τα χύμα προϊόντα να έχουν διαφορετική τιμή, επειδή:

  • Στην αποθήκη τίθεται θέμα νόθευσης ίδιων προϊόντων με διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά (π.χ. βιολογική με συμβατική πατάτα)
  • Μικροδιαφορές τιμής θα δημιουργούν εσωτερικό ανταγωνισμό στους παραγωγούς

 

Σχετικά με το θέμα, αποφασίστηκαν οι δύο βασικοί κανόνες:

  1. Τα χύμα προϊόντα που είναι ίδια, θα έχουν την ίδια τιμή.
  2. Μόνο τα συσκευασμένα προϊόντα θα μπορούν να έχουν διαφορετικές τιμές.

 

Αναφέρθηκε η περίπτωση του Συνεταιρισμού Nature & Progrès που θέτει κοινές προδιαγραφές και ίδια τιμή για όλους τους παραγωγούς.

 

7ο Θέμα: Γενική συζήτηση

Καταγράφηκαν τα εξής συμπεράσματα και προβληματισμοί:

  • Μπορούν στην ίδια αποθήκη να υπάρχουν βιολογικά και συμβατικά προϊόντα;
  • Τι είδους υλικά συσκευασίας θα χρησιμοποιούνται;
  • Ο κάθε παραγωγός θα κρατήσει τους δικούς του πελάτες;
  • Σε ποιους πελάτες θα πουλάει κάθε παραγωγός μέσω του χώρου;
  • Οι παραγωγοί της Λάρισας θα προωθούν τα προϊόντα του χώρου ή θα δίνουν έμφαση στα δικά τους;
  • Η κάθε πώληση θα γίνεται από το Συνεταιρισμό ή από τον κάθε παραγωγό ξεχωριστά;
  • Ποιος θα διαφημίζει τα προϊόντα; Ο κάθε παραγωγός ξεχωριστά ή ο Συνεταιρισμός; Ποια προϊόντα θα προωθεί ο Συνεταιρισμός στις δράσεις του; Με ποιανού έξοδα;
  • Πως λύνονται τα θέματα κατανομής της παραγωγής μεταξύ των παραγωγών ίδιων προϊόντων;
  • Τι θα γίνεται όταν τελειώνει το προϊόν ενός παραγωγού;
  • Ποιοι παραγωγοί θα συμμετέχουν; Μόνο βιολογικοί; Ή και συμβατικοί; Ίσως συμβατικοί με φιλικούς τρόπους παραγωγής; Πως θα ελέγχονται οι τελευταίοι;
  • Σε ποιες περιοχές θα διανέμονται τα καλάθια;
  • Σε τι ακτίνα θα διανέμονται προϊόντα με παραγγελίες μέσω e-shop;
  • Ποια είδη προϊόντων θα είναι οπωσδήποτε τοπικά και ποια θα έρχονται στο χώρο και από άλλες περιοχές;
  • Αποφασίστηκε ότι τα φυλλώδη λαχανικά θα είναι τοπικά επειδή πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο φρέσκα.
  • Θα υπάρχει ψηφιακή πλατφόρμα όπου κάθε παραγωγός θα δημιουργεί το προφίλ του και θα εισάγει πληροφορίες για τα προϊόντα του, τις τοποθεσίες παραγωγής, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά κλπ.
  • Ποια προϊόντα θα είναι χύμα και ποια συσκευασμένα;
  • Ποια προϊόντα θα συσκευάζονται από τους παραγωγούς και ποια στο χώρο;
  • Θα δημιουργηθεί κανονισμός λειτουργίας που θα περιγράφει όλες τις τηρούμενες εσωτερικές διαδικασίες;
  • Ποια άτομα θα εργάζονται στο χώρο και κατά πόσο θα εφαρμόζουν τους αποφασισμένους κανόνες και θα μπορούν να διαχειριστούν τις διαφορετικές απαιτήσεις ανάμεσα στους παραγωγούς;
  • Συζητήθηκε η δημιουργία ενός συστήματος «εισροών – εκροών» έτσι ώστε να ελέγχονται οι ποσότητες που εισρέουν μέσω παράδοσης και εκρέουν μέσω πώλησης από το χώρο.
  • Αναφέρθηκε ότι οι παραγωγοί θα πρέπει να ενημερώνουν τακτικά τις τιμές των προϊόντων τους (π.χ. κάθε Δευτέρα).
  • Μια πρακτική που ακολουθείται σε σχέση με το κόστος μεταφορικών, είναι ότι ο παραγωγός καλύπτει το κόστος μεταφοράς μέχρι ένα κεντρικό σημείο και έπειτα αναλαμβάνει το επιπλέον κόστος ο πελάτης (π.χ. κόστος παραγωγού από Γιάννενα μέχρι Αθήνα και κόστος πελάτη από Αθήνα μέχρι Κρήτη).
  • Πως αποφεύγουμε περιπτώσεις όπου ένα προϊόν θα φύγει από μια περιοχή προς αποθήκη και θα καταλήξει να επιστρέψει στην περιοχή; (π.χ. ο παραγωγός βρίσκεται στα Γρεβενά και στέλνει το προϊόν στην αποθήκη Λάρισα και τελικά το προϊόν αγοράζεται από πελάτη στα Γρεβενά και καταλήγει να επιστρέφει εκεί)
  • Αποφασίστηκε ότι δε θα γίνεται εμπόριο προϊόντων που δεν τα παρέχουν απευθείας παραγωγοί που συμμετέχουν στο εγχείρημα.
  • Ο φορέας θα παρέχει υπηρεσίες αυτοπιστοποίησης (π.χ. αιφνιδιαστικοί έλεγχοι); Δηλώσεις ΟΣΔΕ; Ποιοτικού ελέγχου;
  • Καταγράφηκε ο προβληματισμός για την κοινή γνώμη που υπάρχει για τους Συνεταιρισμούς.

 

8ο Θέμα: Επόμενα βήματα

  • Αναζήτηση χώρου μέσω δωρεάν παραχώρησης από Περιφέρεια ή Δήμο. Πιθανά βήματα:
    • Επικοινωνία με Corintiana (Κοιν.Σ.Επ. ένταξης του προγράμματος Προαγωγής – Αυτοβοήθειας)
    • Επίσκεψη στις τεχνικές υπηρεσίες Δήμου και Περιφέρειας προς αναζήτηση διαθέσιμων κτιρίων
    • Συνάντηση με Περιφερειάρχη

 

Καταλήγουμε στις εξής δράσεις:
Ποιος/ποιοι: Ποιοι; Πότε;

  • Επικοινωνία με Corintiana (Κοιν.Σ.Επ. ένταξης του προγράμματος Προαγωγής – Αυτοβοήθειας)
  • Επίσκεψη στις τεχνικές υπηρεσίες Δήμου και Περιφέρειας προς αναζήτηση διαθέσιμων κτιρίων
  • Συνάντηση με Περιφερειάρχη

 

Μελλοντικά θέματα ατζέντας:
  • Χώρος (θέση, χαρακτηριστικά, κόστος διαμόρφωσης κλπ)
  • Νομική μορφή
  • Συνέχιση του Καμβά Επιχειρηματικού Μοντέλου
  • Υπο-ομάδες ατόμων – παραγωγών (π.χ. λαχανικά, τυροκομικά κλπ)
  • Τρόπος Συναντήσεων και επόμενα βήματα
  • Οργανόγραμμα – στελέχωση
  • Θέματα γενικής συζήτησης
 Λήψη περιεχομένου