Συνελεύσεις

Πρακτικά Συνέλευσης – Δευτέρα 24 Μαρτίου 2025

8η Συνάντηση ‘Ιδρυτικής ομάδας ανοιχτού συνεταιρισμού’ – Δευτέρα 24 Μαρτίου

Ώρα προσέλευσης: 19:30
Έναρξη συνεδρίασης: 19:50
Λήξη συνεδρίασης: 21:10
Συντονιστής: Μάκης
Γραμματέας: Γιώργος Μπέλλης / Κόμβος Social Hub   www.komvos.org
Τόπος συνάντησης: Τηλεδιάσκεψη μέσω jitsi
Συμμετέχοντες:

 

1ο Θέμα: Συζήτηση για κοινωνικά ζητήματα

Έγινε γενική συζήτηση σχετικά με κοινωνικά ζητήματα που συνδέονται με το συνεταιρισμό ως έννοια, υποστηρικτές-πιθανούς πελάτες και αναφέρθηκαν ζητήματα πολιτικής, ενώ ακούστηκε η άποψη ότι οι εργαζόμενοι ενός συνεταιρισμού θα πρέπει υποχρεωτικά να είναι μέλη του.

Τα σημεία συμφωνίας καταγράφηκαν στα πεδία «Σχέσεις με Πελάτες» και «Κατηγορίες Πελατών» του Καμβά Επιχειρηματικού Μοντέλου (Business Model Canvas), στο αρχείο BMC_V2

Ο Σταμάτης Αρναούτης θέτει τα παρακάτω σημεία (τα οποία υπερκαλύπτουν όσα συζητήθηκαν) σχετικά με την προσφορά Αξίας του Συνεταιρισμού & Αξίες ενσωματωμένες στα προϊόντα:

Προσφορά Αξίας

  • Τροφή σε δίκαιη τιμή
  • “Παραγωγή προϊόντων γεωργικού τομέα με παραδοσιακούς σπόρους ανοιχτού κώδικα” (πιο ειδικό)
  • Όχι ανώνυμα προϊόντα
  • Πληροφορίες για το προσφερόμενο προϊόν
  • Αξιοπιστία προϊόντος
  • Αξιοπιστία πληροφορίας
  • Επαφή και γνωριμία των καταναλωτών με τους παραγωγούς
  • Προϊόντα Δίκαιου Εμπορίου
  • Παροχή υποστήριξης και συμβουλευτικής για τη δημιουργία αντίστοιχων εγχειρημάτων 
  • Μοντέλο μείωσης του ενεργειακού και οικολογικού αποτυπώματος

 

Αξίες που είναι ενσωματωμένες και μεταφέρονται με τα συνεταιριστικά προϊόντα:

  • απαλλαγή από το επικρατών μοντέλο “αφεντικού-εργαζόμενου”, μη εκμετάλλευση
  • απαλλαγή από το μοντέλο του ανταγωνισμού της αγοράς
  • συνεργατικότητα
  • ελεύθερη δημιουργία
  • κοινωνική αλληλεγγύη
  • άμεση δημοκρατία
  • αυτοδιαχείριση
  • σεβασμός στον άνθρωπο & το περιβάλλον
  • και καταλήγουμε στον κοινωνικό μετασχηματισμό (μέσα από μια διαδικασία συνειδητής επιλογής των συνεταιριστικών προϊόντων, μέσω της σύγκρισης αξιών)

 

2ο Θέμα: Πολιτική απέναντι στους μεσάζοντες

  • Στην ομάδα θεωρείται αυτονόητο ότι δε θα υπάρχουν πωλήσεις σε μεσάζοντες και σούπερ μάρκετ.
  • Έγινε συζήτηση σχετικά με το ποιοι θεωρούνται μεσάζοντες. Έχουμε τα εξής:
    •  Τα μικρά καταστήματα (αναφέρθηκαν ως μαγαζάκια γειτονιάς) και γενικώς όσες μικρές επιχειρήσεις πουλάνε απευθείας σε τελικούς καταναλωτές, δε θεωρούνται μεσάζοντες.
    • Αλυσίδες πολυκαταστημάτων, σούπερ μάρκετ και χονδρέμποροι που προμηθεύουν μικρές επιχειρήσεις είναι μεσάζοντες και θεωρούνται ανταγωνιστές σε κοινωνικό, αξιακό και οικονομικό επίπεδο.

 

3ο Θέμα: Διανομή σε τελικούς καταναλωτές

Συζητήθηκαν ζητήματα σχετικά με τη διανομή «καλαθιών» σε τελικούς καταναλωτές και τα σημεία συμφωνίας καταγράφηκαν στο πεδίο «Κανάλια Προσέγγισης Πελατών» του Καμβά Επιχειρηματικού Μοντέλου (Business Model Canvas), στο αρχείο BMC_V2. Σημεία συζήτησης:

  • Σε Γερμανία και Γαλλία υπάρχουν μοντέλα διανομής τοπικών προϊόντων σε τελικούς καταναλωτές σε «καλάθια» ή «πακέτα» που αξίζει τον κόπο να τα εξετάσουμε και να αναλύσουμε τη λειτουργία τους:
    • Εφαρμόζεται ως συνδρομητική υπηρεσία.
    • Γίνονται περιοδικές πωλήσεις «πακέτων» με τοπικά προϊόντα εποχής.
    • Υπάρχουν επιλογές ως προς το μέγεθος ή τη συχνότητα παράδοσης του «πακέτου» (π.χ. κάθε μήνα ή κάθε 15 μέρες – μικρό/μεσαίο/μεγάλο μέγεθος).
    • Τα οπωροκηπευτικά που υπάρχουν στο «πακέτο» είναι αυτά που μπορούν να διαθέσουν οι παραγωγοί ανάλογα την εποχή ή την παραγωγή τους και δεν επιλέγονται κατ’ ανάγκη από τους καταναλωτές.
    • Υπάρχει διανομή ή παραλαβή από σημεία.

 

  • Ερωτήματα σε σχέση με τη διανομή κατά παραγγελία:
    • Σε ποιες περιοχές θα γίνεται διανομή;
    • Κάθε πότε θα γίνεται η διανομή;
    • Ποιος θα αναλαμβάνει την παραγγελιοληψία – προετοιμασία – συσκευασία – διανομή;
    • Πόσο κοστίζει η συνολική διαδικασία παραγγελιοληψίας – προετοιμασίας – συσκευασίας – διανομής;
    • Θα υπάρχει ελάχιστο όριο παραγγελίας;
    • Μπορούμε να έχουμε μια πολιτική χρέωσης ενός στάνταρ ποσού; (π.χ. 3 € /παράδοση)
    • Πως θα αποφύγουμε το να δημιουργεί κυκλοφοριακή συμφόρηση το όχημα διανομής αν δεν υπάρχει συνοδηγός για παράδοση παραγγελιών σε τελικούς καταναλωτές;

 

5ο Θέμα: Καμβάς επιχειρηματικού μοντέλου

Όσο εξελίσσονταν η συζήτηση, ταυτόχρονα συμπληρωνόταν ο Καμβάς επιχειρηματικού Μοντέλου – ένα εργαλείο που αποφασίστηκε να χρησιμοποιηθεί στην προηγούμενη συνάντηση, προκειμένου να δημιουργηθεί μια στοιχειώδης δομή για την επιχειρηματική λειτουργία του Συνεταιρισμού. Επισυνάπτεται το ξεχωριστό αρχείο BMC_V2 (Business Model Canvas V2) που αποτελεί μια μη ολοκληρωμένη εκδοχή του Καμβά και περιλαμβάνει όσα προέκυψαν στην τελευταία συζήτηση.

 

8ο Θέμα: Επόμενα βήματα

 

Καταλήγουμε στις εξής δράσεις:
Ποιος/ποιοι:

 

Μελλοντικά θέματα ατζέντας:
  • Χώρος (θέση, χαρακτηριστικά, κόστος διαμόρφωσης κλπ)
  • Νομική μορφή
  • Συνέχιση του Καμβά Επιχειρηματικού Μοντέλου
  • Υπο-ομάδες ατόμων – παραγωγών (π.χ. λαχανικά, τυροκομικά κλπ)
  • Τρόπος Συναντήσεων και επόμενα βήματα
  • Οργανόγραμμα – στελέχωση
  • Θέματα γενικής συζήτησης

 

 Λήψη περιεχομένου